Yazar : Pınar SOMAKÇI
Türü : Özgün Makale
Baskı Yılı : Aralık 2019
Doi Number : http://dx.doi.org/10.29228/ijiia.106
Sayı : 9
Dönem : 4.Cilt Kasım/Aralık Güz Dönemi
Tarih : 2019-06-29 19:06:41

ÖZET


Türk Müziği’nin oluşumu ve gelişiminde Osmanlı Dönemi Padişahlarının müziğe olan yaklaşımları önemli etkenlerden birisidir. Çünkü Türk Müziği özellikle saray ve çevresinde gördüğü destekle olgunlaşmış, eğitim-öğretim alanı bulmuş, eserler üretilmiş ve böylelikle gelişme imkanı bulabilmiştir. Aslında Türk Müziği’nin kaynağı Türklerin Müslümanlığı kabul ettikleri dönemden öncekine kadar uzanır. Müzik, Orta Asya Türklerinde, Göktürklerde, Uygurlarda, Hun Türkleri’nde, Selçuklular’da din ve devlet törenlerinin önemli ve etkili unsuru olmuştur. Zamanla tarihi süreç içerisinde Türk Müziği askeri, dini, klasik, folklorik olmak üzere dört ana kolda ilerleme göstermiştir. Türk Müziği, tarihimizde özellikle 600 yılı aşkın bir süreyi kapsayan Osmanlı Döneminde (1299-1922) kimliğini bulmuş, olgunlaşmış ve günümüze kadar ulaşmıştır. Bu gelişmede dünyaya hükmeden, bir cihan imparatorluğunu yöneten padişahların, şahsiyetleri, desteği, müziğe verdiği önemi ve yaptıkları bestelerinin rolü oldukça önemli olmuştur. Bu çalışmada özellikle Türk Müziği’nin gelişmesinde tarihimizde önemli bir dönem olan Osmanlı İmparatorluğundaki Müzisyen Padişahlardan, II.Beyazıt’ın müziğimiz üzerine yaptığı etkileri ve günümüze olan yansımaları ele alınmış, incelenmiş ve yaptıkları hizmetler açısından değerlendirmeler yapılmıştır. Araştırmalardan Padişahlar arasında II.Beyazıt’ın, günümüze ulaşan bilgilere göre, Türk Müziği alanında ilk bestekâr Padişah olması, Edirne’de kurduğu külliyede (darüşşifa) müzikle tedaviyi kapsamlı olarak hastane ortamında yine ilk başlatan hükümdar olması açısından önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı, II.Beyazıt’ın Türk Müziği’ndeki önemi hakkında farkındalık oluşturmak ve bestelerini hatırlatarak, eserlerinin yeni nesil tarafından icra edilmesine teşvik etmektir. Ayrıca çalışmada II.Beyazıt’ın bestelerinin listesi verilmiş, eserlerin makam, form, usûl yönünden genel anlamda müzikal analizi yapılarak günümüze yansımaları açısından değerlendirmeler yapılmıştır.

Anahtar Kelimeler

II.Beyazıt, Osmanlı Dönemi, Müzisyen Padişahlar

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search