Yazar : Görkem Utku ALPARSLAN
Türü : Özgün Makale
Baskı Yılı : Aralık 2019
Doi Number : http://dx.doi.org/10.29228/ijiia.103
Sayı : 9
Dönem : 4.Cilt Kasım/Aralık Güz Dönemi
Tarih : 2019-11-19 12:07:31

ÖZET

Platon’un sanat anlayışı günümüzde de sanat felsefesinde çeşitli tartışmaları beraberinde getirmektedir. Genellikle Platon’un sanat ile ilgili görüşleri gerçeklik ve sanat arasındaki ilişkiye yönelik çeşitli sorunsallar ortaya atmıştır. Bu sorunsallar sanatın modern tanımlarının da temelini oluşturmaktadır. Bu bağlamda bu çalışmada Platon’un benzetmeci sanata yönelik eleştirileri ele alınmış ve kübizmin doğuşuna yönelik etkisi ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu çalışmada Platon’un Devlet, Timaios, Philebos ve Şölen adlı yapıtlarından yola çıkılarak estetik görüşleri incelenmiş, ortaya çıkan mimesis anlayışı ile kübizm arasındaki bağ ortaya konulmaya çalışılmıştır. Aynı zamanda modern resmin zirvesi sayılan kübizmin Platoncu estetikten veri alarak olguculuğa karşı oluşan tepkiselliği açıklanmaya çalışılmıştır. Sonuç olarak Platon ile kübizm arasında ortaya çıkan bağlantının modern sanatın sanat felsefesi içindeki yerinin belirlenmesinde, modern resmi anlama anlamındaki yeri ortaya konulmuştur. Modern resmin anlaşılmasında önemli bir kaynak olan mimesisin kübizmle olan ilişkisinin kübizmin ve modern resmin temelini oluşturduğu ifade edilmiş, Aristotelesçi ve olgucu sanata tepkiselliği bu bağlamda irdelenmiştir. Bu çalışmanın sanat felsefesine yenilikçi katkısı; düşünsel değişimlerin sanat tarihine derin etkisidir. Bu bağlamda modern felsefe her nasıl Aristotelesçiliğe tepki olarak ortaya çıktıysa; modern resim de aynı tepkisellik bağlamında ortaya çıkmıştır. Böylelikle Aristotelesçiliğe karşı düşünce kaynaklı sanatta oluşan tepkisellik Platon’a dönüşle kendini göstermiştir. Bu dönüşte Descartes’in modern felsefeye katkıları ve yarattığı dönüşümün de önemli bir payı vardır.

Anahtar Kelimeler

Mimesis, Kübizm, İzlenimcilik, Estetik, Sanat Felsefesi

ABSTRACT

Plato's understanding of art still brings about various debates in the philosophy of art. In general, Plato's views on art have raised various problems regarding the relationship between reality and art. These problems form the basis of modern definitions of art. In this context, Plato's critiques of the simulated art are discussed in this study and its effect on the birth of cubism is tried to be revealed. In this study, aesthetic views of Plato's Republic, Timaios, Philebos and Symposium are examined and the connection between mimesis and cubism is tried to be revealed. At the same time, it is tried to explain the reaction of cubism, which is considered as the pinnacle of modern painting, against reality. As a result, the place of the connection between Plato and cubism in determining the place of modern art in the philosophy of art has been put forward in the sense of modern formal understanding. It is stated that the relationship between mimesis and cubism, which is an important source in the understanding of modern painting, constitutes the basis of cubism and modern painting. The innovative contribution of this study to the philosophy of art; it is the profound effect of intellectual changes on art history. In this context, however, modern philosophy emerged as a reaction to Aristotelianism; modern painting has also emerged in the context of the same reaction. Thus, the reaction to Aristotelianism in thought-based art emerged with the return to Plato. Descartes' contributions to modern philosophy and the transformation he created also played an important role in this turn.

Keywords

Mimesis, Cubism, Impressionism, Aesthetics, Art Philosophy
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search