Yazar : Meral BATUR - Alparslan BAŞDOĞAN
Türü : Özgün Makale
Baskı Yılı : Temmuz 2022
Doi Number : http://dx.doi.org/10.29228/ijiia.178
Sayı : 14
Dönem : 7. Cilt Haziran/Temmuz Yaz Dönemi
Tarih : 2022-02-23 13:43:21

ÖZET


Roma sanatı ile birlikte ortaya çıkan grotesk terimi, kaba, tuhaf, çirkin, gülünç gibi kavramları karşılamaktadır. Rönesans döneminde Avrupa’da yayılmaya başlayan bu kavram, zaman içinde başka anlamları da kapsayarak sanatçılar tarafından sıkça tasvir edilmiştir. Tarihsel süreçte gelişen toplumsal, siyasal ve ekonomik aksaklıkların, savaş, acı ve ölüm gibi kavramların betimlenmesinde grotesk tasvirler çok fazla kullanılmıştır. Bu araştırma, Rönesans’tan itibaren çağdaş sanata kadar uzanan dönemde, Hieronymus Bosch, Francisco Goya, James Ensor, Francis Bacon ve Yue Minjun gibi sanatçıların eserlerinde kullandıkları grotesk imgeleri, bu imgelerin kullanış biçimlerini ve izleyicide bıraktığı anlamsal boyutları ele alıp çözümlemeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda öncelikle araştırmanın temel konusu olan grotesk hakkında bilgi verilmiş, ardından grotesk üslupta çalışan sanatçılar ve eserleri ele alınmıştır. Araştırmada literatür tarama yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak grotesk tasvirlerin kullanılması, sanatçıların yaşadıkları dönemle bağlantılı olarak değişiklik gösterse de çalışmaların izleyiciye ilettiği mesajın görselleştirilmiş şeklinin çirkin olduğu ortaya konmuştur.

Anahtar Kelimeler

Resim, İmge, Grotesk, Çirkin, Korkunç

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search