Yazar : Mahmud Selman Özkeçeci - Yrd.Doç.Dr.Orhan SEVİNDİK
Türü : Derleme
Baskı Yılı : Temmuz 2017
Doi Number : http://dx.doi.org/10.29228/ijiia.2.20
Sayı : 2
Dönem : HAZİRAN-TEMMUZ/ YAZ
Tarih : 2017-06-23 16:18:54

ÖZET


Tarihsel süreci insanlık kadar eski olan oyun kavramı, kimi zaman bir eğlence kaynağı, kimi zaman bir savaş taktiği, kimi zaman ise imparatorların eğitimi konusunda önemli bir müfredat niteliğinde kullanılmıştır. Yoğun strateji içeren ‘go’ veya ‘satranç’ gibi oyunların analitik düşünmeye ve zeka gelişimine katkılarının yanında, fiziksel aktiviteye dayanan yeni-eski pek çok oyunun fiziksel ve zihinsel gelişime, takım oyunu ve iş birliğine yaptığı olumlu etkiler büyük ölçüde kabul görmektedir. Bu derin tarihsel arka plandan günümüzde doğru yaklaşıldığında, oyunların dijital ekranların içerisine girerek, çok kısa bir zaman içerisinde hayatın bir parçası olmaya başladığı, eski tarz analog oyunların şimdiye kadar ulaşamadığı büyüklükte kitlelere ulaştığı gözlemlenebilir. Küresel anlamda kabul gören oyun karakterleri, gerçeklik ile ayrımına varılamayan göz alıcı grafikleri, büyük hayran kitleleri, hatta neredeyse olimpiyat olarak kabul edilebilecek e-spor turnuvaları, her geçen gün artan bir şekilde oyunların önemini gözler önüne sermekte ve yeni neslin oyunlara ilgisinde bir süreklilik oluşturmaktadır. Sunulan bu çalışma, video oyunlarının bu hızlı yükselişini incelemek ve bu sırada soracağı bazı soruları cevaplamak üzere hazırlanmıştır. Çalışma kapsamında, oyun tarihi incelenecek ve yıllar içerisinde oyun kavramındaki değişimlerin yanında yeni oyun türlerinin oluşumu ve çeşitlenmesi araştırılacaktır. Bu süreçler içerisinde oyunların teknik ve mühendislik özelliklerinin ağırlıkta olduğu dönemlerin yanı sıra; estetiğin oyunlara hakim olduğu düşünülen dönemler de sınıflandırılmaya çalışılacaktır. Bunu anlayabilmek adına ilk video oyun örneklerinde karşımıza çıkan mekanik ve grafik özelliklerin, zaman içerisinde teknik veya estetik anlamda nasıl değişimlere uğradığı incelenecektir. İlk kez hayatımıza giren dijital ekranların ardından oyunların nasıl ticari birer meta halini aldıkları, ev kullanımına uygun hale gelmeleriyle birlikte hane hayatının vazgeçilmezleri arasına girmeleri, bu süreçte oluşan fikri mülkiyetlere, tasarım çizgilerine ve dahi estetik dile, mevcut yazılı kaynaklarda nasıl yer verildiği, mercek altına alınacaktır.

Anahtar Kelimeler

Oyun, Tasarım, Grafik Tasarım, Oyun Tasarımı, Video, Bilgisayar ve Konsol Oyunları

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search