Yazar : Betül KARAKAYA - Menekşe Eda ÖZTÜRMEN
Türü : Özgün Makale
Baskı Yılı : Aralık 2019
Doi Number : http://dx.doi.org/10.29228/ijiia.96
Sayı : 9
Dönem : 4.Cilt Kasım/Aralık Güz Dönemi
Tarih : 2019-11-08 12:05:48

ÖZET

Ana tanrıça heykelcikleriyle başlayan seramik sanatında figür kullanımı, endüstri devriminden sonra en renkli ve gösterişli haliyle porselen biblolarda görülür. Döneminin sosyal donelerini/ törelerini/ geleneklerini yansıtan çoğunlukla dekoratif nesneler olarak yaşam alanlarında yerini alan biblolar kitsch nesneler olarak kendinden söz ettirir. Hayatın içinden yansımalar sunan porselen biblolar aynı zamanda hicvederek düşündürdüğü karmaşık yapıları ile de dikkat çeker. Kolaj ve asamblaj teknikleri; plastik sanatların hemen her alanında sanatçının kuraldışı tavrını yansıtırken kullandığı ifade araçlarındandır ve sanatçının avangart olanla kurduğu ilk bağ olarak karşımıza çıkar. Hazır nesne kullanımı ve esere yapılan müdahale ve eklemeler biçim kaygılarından çok içeriğin kuvvetlendirilmesi adına yapılan eylemlerdir. Eserde kullanılan hazır nesne var olduğu biçimini taşısa da anlam dönüşümüne uğrar. Gündelik kullanım eşyasının, fonksiyonel ya da dekoratif bir objeden sanat nesnesine doğru evrildiği görülmektedir. Çağdaş seramik sanatında porselen biblolar seri üretim nesnesi olmaktan çok daha derin anlamlar taşımaktadır. Bu çalışma kapsamında; kolaj, asamblaj ve montaj tekniklerini porselen biblolarla kullanarak çalışan sanatçıların eserleri üzerinden bir değerlendirme yapılacak, porselen biblonun endüstri ürününden sanat nesnesine dönüşümü incelenecektir. Amaçlanan bağlamlarından koparılan bu nesneler izleyicinin eserin temel ögesi olan bibloyu yeniden değerlendirmesini sağlar. Eserde kullanılan hazır nesne var olduğu biçimini taşısa da anlam dönüşümüne uğrar. Gündelik kullanım eşyasının, fonksiyonel ya da dekoratif bir objeden sanat nesnesine doğru evrildiği görülmektedir.

Anahtar Kelimeler

Porselen, Figür, Biblo, Kolaj, Asamblaj

ABSTRACT

The use of figures in ceramic art starting with mother goddess figurines is seen in porcelain figurines with the most colourful and garish way after the industrial revolution. As a mostly decorative object that takes their places in the living spaces porcelain figurines; reflects social references/ traditions/ morals are also defined as kitsch objects. Porcelain figurines represent scenes from life at the same time they enforce the audience to think beyond the seen by using satire. Collage and assemblage techniques; it is one of the expression methods that the artist uses in plastic arts, reflecting the artist’s own exceptional way and emerges as the first link that the artist established with the avant-garde. The use of found objects and the interventions and additions to the art piece are actions to strengthen the content rather than the form concerns. Although the found object used in the collage conserves the shape it is transformed into meaning. It is seen that everyday use goods evolve from a functional or decorative object to an art piece. In contemporary ceramic art, porcelain figurines have deeper meanings than being an object of mass production. In the scope of this research; the artists who are using porcelain figurines with collage and assemblage techniques will be studied through their works and the transformation porcelain figurine will be examined from a product to an art piece. These objects, decontextualized from their intended contexts, allow the viewer to revaluate the figurine which is the essential element of an art piece. Even though the ready-made object used in the piece keeps the existence of form meaning undergoes a transformation. It is seen that daily used objects evolve from a functional or decorative object to an art piece.

Keywords

Porcelain, Figure, Figurine, Collage, Assemblage
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search