Yazar : Hatice ŞAŞMAZ - Özlem Belkıs (1. yazar)
Türü : Özgün Makale
Baskı Yılı : Temmuz 2018
Doi Number : http://dx.doi.org/10.29228/ijiia.4.44
Sayı : 4
Dönem : HAZİRAN/TEMMUZ YAZ C.3.
Tarih : 2018-01-25 12:27:53

ÖZET

Oyun metni dramatik tiyatronun temel öğesidir. 20. Yüzyılın başına kadar bir yandan felsefi, edebi hatta tarihsel değer taşıyan oyun metinleri 20. Yüzyılın ikinci yarısından sonra sahnedeki performans bağlamında ele alınmıştır. Özellikle 1960lı yıllar metnin kutsallığının, dokunulmazlığının kırıldığı yıllardır. Oyun metinlerinin sahnelenme sırasında bambaşka bir yaklaşım ve estetik aracılığıyla dönüştürülerek yeniden yazılmasıyla ilham verici yapımlar üretilmiştir. Tüm bunlardan yola çıkarak şu sorular ortaya atılabilir: oyun metninin tiyatronun uygulama alanı içindeki yeri nedir? Metin nasıl ve ne nerece dönüşüme uğrayabilir? Ve sahne sanatları öğrencilerinin bu konudaki görüşleri nelerdir? Bu araştırmanın amacı, bu tartışmalara katkıda bulunmak ve sahne sanatları eğitimi alan öğrencilerin tiyatronun uygulama alanı içinde oyun metninin yeri, değişebilirliği hakkındaki görüş ve düşüncelerini öğrenmek ve irdelemektir. Bu çalışmanın yöntemi nitel veri araştırma yöntemidir ve bu yöntemin veri toplama araçlarından birisi olan odak grup görüşmesi kullanılmıştır. Dramatik Yazarlık, Oyunculuk ve Sahne Tasarımı eğitimi alan katılımcılarla iki odak grup görüşmesi gerçekleştirilmiş, görüşmeler betimleyici analiz ve içerik analizi ile iki araştırmacı tarafından ayrı ayrı kodlanmıştır. Araştırmanın bulguları: katılımcıların tamamı oyun metninin sahnelenme sırasında değişime, dönüşüme uğrayacağı konusunda aynı görüşü paylaşmışlardır, fakat metnin hangi oranda değişebileceği konusunda farklı görüşler ileri sürülmüştür. Oyuncu ve Tasarımcı katılımcıların metni bir başlangıç noktası olarak almalarına karşılık Yazar Tasarımcıların metnin bir başlangıç noktası olduğu fikrine katılmamaları ilgi çekici bir bulgudur. Oyun metni, anlamsal ve işlevsel olarak uzmanlık alanları bağlamında farklı algılanmakta, diğer alanlar kolektif üretimde hesaba katılmamaktadır. Sonuç olarak oyun metni bağlamındaki hassasiyetlerin aşılması için çalışmalar yapılması, öğrencilerin profesyonel yaşamda kolektif üretim içinde bulunacakları diğer alanları da hesaba katacakları çalışmalara yönlendirilmeleri önerilebilir.

Anahtar Kelimeler

oyun metni, metin, odak grup, tiyatro eğitimi, sahne metni, oyun yazarlığı eğitimi

ABSTRACT

Written text is the basis of dramatic theatre. Dramatic texts with philosophical, literary and even historical values on the one hand were taken into consideration until the beginning of the 20th century; whereas, they are taken into consideration within the framework of performance on the stage after the second half of the 20th century. Especially 1960s were the years when the sanctity of the text was broken. Inspiring productions have been produced rewriting the texts through a totally different approach and aesthetics by transforming during the staging. From all these things, the following questions can be raised: What is the place of the text in the application area of the theatre? How and to what extent the text can be transformed? And what do the performing arts students think about these? The purpose of this research is to contribute to the discussion explained above, and, within this context, examine and learn the opinions and thoughts of the performing arts students on the place of the text, its convertibility within the field of application of theatre. The method of this study is qualitative data research and focus group interview was used as one of the data collection tools of this method. Two focus group interviews were held with participants who were trained in Dramatic Writing, Acting and Stage Design and Interviews were analyzed separately by descriptive analysis and content analysis by two researchers. Findings of the study: All participants shared the same opinion regarding that the text of the play would be changed, transformed during the staging, but different opinions have been put forward as to what extent the text may change. Although the Performers and the Designer Participants took the text as the starting point, it is interesting that the Author Participants opposed to the participants taking the text as a starting point. The text is perceived differently, semantically and functionally within the context of specializations, while other areas do not taken into account in collective production. As a result, it may be suggested that studies should be undertaken to overcome sensitivities in the context of texts and that students should be directed to work in professional life to add other areas of collective production.

Keywords

text, text, focus group, Theatre education, stage text, Playwriting education
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search